ESK Sociala Media 2016

De senaste veckorna har jag fått många inbjudningar via LinkedIn från personer jag inte alls känner, men som alla har en sak gemensamt, de jobbar på rekryteringsföretag.

Ofta är det en inbjudan till att skicka in mitt CV till personen ifråga gällande en specifik tjänst som han eller hon rekryterar till, men eftersom de tjänster jag oftast blir erbjuden är IT-tjänster så är det inte min profil man är intresserad av ett dugg. Däremot handlar ju LinkedIn om nätverk och om jag tackar ja till inbjudan så får ju den inbjudande personen också tillgång till mitt nätverk och kan där leta efter kandidater som är betydligt mer lämpade för en IT-tjänst. Inga konstigheter, men jag skulle nog uppskatta en lite mer sofistikerad approcach när de vill åt mina kontakter. De får allt låtsas lite bättre att de är intresserade av mig. Jag tycker alltid att det är trevligare om jag får bli lurad med lite finess.

De sista veckorna har jag även sett på på många rekryteringslösningar för Facebook, av varierande kvalitet, men de bästa har verkligen varit smidiga lösningar för att kunna lägga ut jobberbjudanden på egen eller någon annans wall, med bra möjlighet till uppföljning för att kunna följa flödet av tips och vidarebefordringar. I Sverige har vi ju trots att vi vanligtvis brukar vara väldigt duktiga på att ta till oss ny teknik och nya medier legat efter vad gäller HR-delen, men det känns som om det ligger i luften att det kommer att bli ändring på den punkten snart. Några fällor att se upp för bara:

• Facebook, LinkedIn och andra sociala medier är inte ytterligare en platsannonspubliceringskanal. Rekrytering handlar om relationer, sociala medier handlar om relationer så det finns alla förutsättningar för ett bra användningsområde, men använd det då också för att skapa relationer och kommunikation, inte bara som en megafon för att få ut annonser.

• Överdosera inte! 10 uppdateringar om dagen med nya tjänster riskerar bara att trötta ut dina kontakter och du riskerar att man inte läser dem alls till slut.

• Stirra dig inte blind på mängden! Det är förvisso många som kan nås via sociala nätverk, men det viktigaste är att nå rätt personer, med rätt typ av tjänster. Nya jobb och karriärvägar är något som intresserar det flesta människor, så du har en tacksam produkt att föra ut, men självklart är man intresserad av tjänster som kan passa en själv. Om du ska arbeta med automatiska uppdateringar av många annonser bör du med andra ord ha en väldigt bra segmentering av dina kontakter baserad på inom vilka områden de är intresserade av jobb. Ju mer relevanta jobbuppdrag du lyckas matcha med rätt personer ger det med största sannolikhet bättre förutsättningar för att man ska tipsa vidare om jobben.

• Tro inte att du får något utan att ge något. Många är extremt intresserade av den virala effekten som kan uppnås med hjälp av sociala medier. Att de i ditt nätverk tipsar sitt nätverk, som förhoppningsvis också tipsar sitt nätverk. Men, de innebär ju faktiskt också att de hjälper dig med ditt jobb, något du rimligtvis också bör belöna dem för på något sätt.

• Var inte för långrandig! Glöm inte bort att sociala medier i allt större utsträckning konsumeras mobilt, mindre fönster och annat som konkurerar om uppmärksamheten gör att du måsta vara ännu mer direkt när det gäller ditt budskap.

Jag är övertygad om att sociala medier är utmärkta för att hitta och skapa relationer till kandidater. Däremot så är jag kanske en smula mer skeptisk till att sätta sin tilltro till att det är tekniska lösningar som kommer att vara framgångsreceptet. Ett hjälpmedel absolut, men inte hela lösningen.

(via rekryteringsbloggen.se)